Firma Mes – The Gaia Hypothesis: een muzikale trip over de aarde

Meer Muziektheater Meer Theaterconcert Meer Toneel

#Nederlands | #Engels | #performance | #biologie | #filosofie

Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens?

Lindertje Mans neemt je in deze solo mee in een meeslepend gedachte-experiment. Samen met componist Roald van Oosten creëerde ze een intense muzikale performance. Ze transformeert tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die hun visie op de toekomst van de mensheid geven. Vanuit het perspectief van deze drie wezens neemt ze ons mee onder, boven en binnenin onze wereld.

De Gaia Hypothese is geformuleerd door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis 1969. Zij stellen dat leven op aarde altijd in stand gehouden zal worden, en beschrijven daarbij alle levende materie op aarde als één organisme. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen andere delen van het systeem dan vertellen hoe het verder moet met ons.

 “Actrice en theatermaker Lindertje Mans (1986) heeft een eigen subgenre in het theater uitgevonden: de eenmanselectro-opera.” – ★★★★ Volkskrant

“Door haar performance komt er een energie in de zaal vrij, zoals een popster het publiek kan verbinden.” – Theaterkrant

‘Zinnenprikkelende ervaring die het midden houdt tussen conceptalbum en asmr sessie★★★★NRC

Biologie en filosofie komen samen samen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum. Een zoektocht naar intimiteit en een nieuwe verhouding van de mens met de wereld.

Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES.
Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett.

Concept, tekst, performance: Lindertje Mans | Songs: Lindertje Mans en Roald van Oosten | Muziekproductie, sounddesign: Roald van Oosten | Scenografie, eindregie: Thomas Schoots | Kostuums: Anne-Rixt Gast | Dramaturgie: Emke Idema | Scenografie, eindregie: Thomas Schoots

Duur: 50 minuten
De performance is deels Nederlands en deels Engelstalig.

In The Gaia Hypothesis zetten Lindertje Mans en Roald van Oosten hun succesvolle samenwerking uit TECH: The Life And Death Of A Sex Robot voort. Daarover schreef de pers:

“Lindertje Mans maakte met componist Roald van Oosten een zinderende eenmansrobotopera. In mechanisch klinkende, maar toch zwoele liedjes (denk: Lana del Rey) zingt Mans als seksrobot Robin over intimiteit, eenzaamheid en moderne vervreemding.(…) Haar performance is eng en fascinerend tegelijk, net als de toekomst van artificiële intelligentie.” – De Volkskrant

“Mans’ onwaarschijnlijk beheerste performance laat het onderscheid tussen mens en geprogrammeerd object geheel en al vervagen, waardoor ze prikkelende vragen oproept over slachtoffer- en daderschap, zelfbeschikking, bewustzijn en objectificatie. (…)Mans’ mini-opera zindert nog lang na.” -NRC

“Beste compositie/ soundscape/ nieuwe muziek voor theater van 2019” -Vincent Kouters, Theaterkrant

 


[ENGLISH]

What does a fish think about the future of humanity?

In this solo Lindertje Mans invites you into a compelling thought experiment. Together with composer Roald van Oosten she creates an intense musical performance, in which she transforms into a deep-sea fish, a space shuttle and a human cell, to tell us about the future of humankind. Portraying these three creatures, she takes us underneath, above, and inside our own world.

The Gaia Hypothesis is a theory proposed by scientists James Lovelock and Lynn Margulis in 1969. They imagined the earth as a self-regulating system, on which life will always be possible. If we are all part of the same system, maybe we should ask other parts of the system what to do?

Biology and philosophy come together in a theatrical concert full of dark synthpop and spoken word. A journey through all layers of the universe. A search for intimacy and a new relationship between humankind and its surroundings.

Lindertje Mans studied performance at Toneelacademie Maastricht and music theatre at the Royal Conservatory The Hague. She is co-founder of Dutch theatre collective Firma MES.
Roald van Oosten is a musician and composer. His music ranges from pop gems to ghostly theatrical soundscapes. He started as lead singer of Indie popband Caesar. In 2019 Roald was commissioned by the National Theatre in London to write music for the play: When We Have Sufficiently Tortured Each Other, directed by Katie Mitchell, starring Cate Blanchett.

Wanneer?


Dit vindt u misschien ook leuk:

 

De carrière van Peter Blanker begon in Rotterdam, toen hij in 1962 zijn eerste optreden…

#afscheidsconcert | #fado | #portugees Na een mooie en bewogen carrière van 57 jaar, neemt…

Jim White verdiende de kost als bokser, priester, professioneel surfer, model en taxi chauffeur voordat…

Een pandemietje gooide roet in het eten van Six Strings… but they’re back! Tourverhalen, unieke…

Wilt u op de hoogte blijven van het programma of nieuwtjes van Walhalla?

Meldt u nu aan voor de nieuwsbrief